שוק ההון

אל תיבהלו מירידות: הניסיון שלנו בשוק ההון

אחת לכמה שנים אנו חווים שנה של הפסדים בשוק ההון, ואיכשהו, למרות שההתרחשות היא די סטנדרטית, כשלאחר עליות חזקות, כמו שחווינו בשנים האחרונות, מופיע תיקון מסוים, זה תמיד מפתיע אותנו ומוציא אותנו מאיזון בכל הקשור להתנהלות שלנו. הכותרות באמצעי התקשורת מבשרות על משבר גדול ועמוק עם תחזיות קודרות ומפחידות לגבי הכסף שלנו, דבר שגורם לנו לחששות, ומשם לטעויות שעלולות לעלות לנו ביוקר.

מבט קטן לתקופה הלא רחוקה, מראה שמשבר 2008, שהיה עצום מבחינה עולמית ויש כאלו שיגידו שעד היום לא לגמרי חלף, הצליח לגרום לירידות חדות מאוד בשוק ההון, אך מי שהתמיד ולא נבהל הרוויח עשרות אחוזים על כספו. בתחילת הקורונה, בפברואר 2020, שוב חווינו ירידות חדות בתקופה קצרה ומיד עליות חדות מאוד, ושוב – הרוויח מי שלא נבהל.

גם העליות החדות בסוף יולי האחרון והעליות הנאות בשבוע האחרון הזכירו לנו שאין כרוז שמודיע לנו מתי יהיו עליות ומתי ירידות. לאחרונה, אני שומע יותר ויותר ממביני דבר שהם מחכים שהמצב בעולם יהיה טוב יותר (והרי ברור שכשיהיה טוב יותר נאחר את העליות המשמעותיות ואולי אפילו נחווה שוב ירידות). לכן, נהניתי מאוד השבוע כאשר ניגש אליי איש הייטק צעיר בסוף הרצאה שהעברתי בתחום הפנסיה והפיננסים, וספק שאל ספק אמר: "אם מדד נאסד"ק ירד 30% מהשיא ומדד S&P 500 ירד 20%, אז כנראה שאני נמצא במקום טוב יותר מאשר הייתי בסוף השנה שעברה כשכולם חייכו לאור שוק ההון הגואה".

אז למי אתם מתחברים יותר?

למביני הדבר שחוקרים ובודקים מדי יום מה עשה כל מדד ומה אמר כל חוזה שחורות, או לבחור הצעיר שלא ממש מכיר ולכן קל לו להבין שאנחנו פשוט לא יודעים, וכשלא יודעים פשוט לא עושים ומחכים לזמן הטוב שיגיע.

אנא השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: