פוטין

מה הקשר בין פוטין לחסכונות שלנו?

אחרי תקופה ארוכה בה נהנינו מתשואות גבוהות בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות והפנסיה שלנו וכן בפוליסות החסכון הפרטיות, ובצל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ,פתחנו את שנת 2022 בירידות, ואיתן גם חששות אצל רבים מאיתנו שחוסכים את מיטב כספנו בקופות השונות.
ריכזנו עבורכם חלק מהשאלות שנשאלנו, והפנינו אותן לאופיר רון, מנכ"ל ובעלים ב"אופיר רון ביטוח ופיננסים".

שאלה: האם כדאי כעת לעבור למסלול סולידי עד שהמצב ברוסיה-אוקראינה ירגע ואז אוכל לחזור למסלול שהייתי בו?

תשובה: ראשית חלק מהחששות כבר מגולם בירידות שהתרחשו עד כה, ושנית כל ניסיון לתזמן את השוק הוא בלתי אפשרי.
אפילו הניסון הקצר מראה שבתחילת הקורונה כל אלה שעברו למסלולים סולידיים פספסו את העליות הגבוהות שהגיעו באמצע מרץ, ובכך הפסידו את מרבית התשואה של השנים הקרובות.
גם בנק ברקליס הוציא לאחרונה מחקר שהראה שמי שלא היה בעשרת הימים הכי טובים של הבורסה בכל עשור עשה תשואה נמוכה מאד, ובכך גרם לקופות שלו להפסיד כסף רב, לכן הדרך הנכונה ביותר היא להסתכל לטווח ארוך ולהיות עקביים.

שאלה: האם כדאי לנצל את הירידות הנוכחיות כדי לעבור עכשיו למסלולי מניות ולמקסם רווח?

תשובה: לא ממליץ להשתולל ולהפוך את הקופה ליותר מסוכנת ממה שמתאים לנו.
אין בטחון מתי הירידות ייפסקו, ולכן המסלולים צריכים להיבחר בהתאם לגיל שלנו, טווח ההשקעה ולא פחות חשוב החוסן שלנו.
לא בטוח שכרגע זהו הזמן לבצע שינוי.

שאלה: מה לעשות אם אני חווה לחץ מירידות אפשריות?

תשובה: נכון לעכשיו אין נהירה של עמיתים למסלולים הסולידיים וגם ניסיון העבר מראה שגם כאשר היו ירידות עקב אירוע צבאי כמו למשל הפלישה של פוטין וסיפוח חצי האי קרים לפני 8 שנים, הירידות היו קצרות כי לאורך זמן הבורסות מגיבות רק למגמת הרווחים של החברות ולציפיות המשקיעים. בכל עשור יש בממוצע שנה אחת של ירידות, וחייבים לקחת אוויר ולחכות שהגל יעבור כדי ליהנות מ 9 השנים הטובות, וכן צריך לזכור שכל עוד העולם יצמח שוק ההון יעלה בטווח הארוך.

שאלה: אומרים ששנת 2022 תהיה שנה רעה לשוק ההון. האם מומלץ לעבור למסלול סולידי לשנה הזו ולחזור בשנת 2023?

תשובה: גם מנהל ההשקעות הטוב בעולם לא יודע איך תסתיים השנה הזו.
בתחילת שנת 2020, עוד לפני הקורונה, היו קולות שדיברו על תחילת ירידות, ומאז חווינו שנתיים של תשואה כפולה מהממוצע.

שאלה: גם כשהמצב ברוסיה ואוקראינה יירגע, עדין מתוכננות עליות ריבית בארצות הברית שסביר שיקשו על שוק ההון להניב את התשואות הגבוהות שהתרגלנו להן. איך כדאי לנהוג לאור זאת?

תשובה: ניסיון העבר מראה שלפחות ב- 30 השנים האחרונות בכל פעם שהעלו ריבית, העליות עצרו לתקופה קצרה בלבד.
בנוסף אין לדעת אם תוכנית העלאת הריבית לא תשתנה בעקבות ההשפעה של המלחמה הנוכחית.

שאלה: נראה כרגע שישראל בצד, אז אולי כדאי לעבור למסלול המבוסס על מניות בישראל בלבד, אולי אפילו רק בנדל"ן בישראל שעשה תשואה גבוהה מאוד לאחרונה?

תשובה: ראשית אם בבורסה בארצות הברית יהיו ירידות, הדבר ישפיע כנראה לרעה על כל העולם וגם על ישראל.
העלאות הריבית הצפויות עלולות לפגוע דווקא בחברות הנדל"ן שאולי יתקשו לעמוד בציפיות המשקיעים הגבוהות. דווקא המסלולים הכלליים של חברות הביטוח משקיעים בצורה מגוונת מאד, כאשר חלק המניות לא גבוה מדי וישנו איזון בין מניות, אגרות חוב, מזומנים והשקעות אלטרנטיביות, הכוללות גם נדל"ן שלא תלויות באופן ישיר בשוק
ההון.
המסלול הכללי אמנם מייצר עליות מתונות יחסית למנייתי אך גם יודע למתן את הירידות ולצלוח משברים כלכליים במינימום נזק עד לעליות הבאות.

שאלה: איך אתה רואה את התפקיד שלך דווקא בתקופה זו?

תשובה: התפקיד שלי הוא לעזור ולמנוע את הטעויות שעשו עמיתים בשנת 2008 ואפילו בתחילת 2020 עם פרוץ הקורונה כאשר חלקם ברחו למסלולים הסולידיים ולא ידעו מתי לחזור וכמובן פספסו את העליות שאחרי.
בתחילת 2020 התקשר אליי לקוח שהייתה לו הלוואה גדולה על קרן ההשתלמות ורצה לפרוע את ההלוואה כנגד פדיון הקרן אחרי שהקרן שלו כבר הפסידה 20%.
שיחה קצרה שלי איתו הצילה עבורו 60,000 ש"ח בפחות מחודש.
המסר הוא שכל עוד העולם יתמיד בצמיחה והתפתחות , הקופות ירוויחו בטווח הארוך ולסיום חשוב לזכור שאין תחליף ליעוץ מקצועי נכון ומקיף שבוחן את כל ההיבטים ויודע להתאים לכל אחד את מסלולי ההשקעה המתאימים לו.

אנא השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: